ارزیابی انتقادی بیست سال سیاست خارجی ایران؛ بزنگاهی برای نقد تاملات خارجی

به گزارش دوست داشتنی ها، به گزارش خبرنگاران، انتشارات موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات ابرار معاصر تهران کتاب ارزیابی انتقادی بیست سال سیاست خارجی ایران 1400-1380 تالیف مشترک علی اسمعیلی اردکانی، محمود شوری و اکبر عابد را به چاپ رسانده است.

ارزیابی انتقادی بیست سال سیاست خارجی ایران؛ بزنگاهی برای نقد تاملات خارجی

ارزیابی نقادانه درونی این کتاب در پی نشان دادن تداوم ها و تغییرات بیست سال سیاست خارجی ایران با توجه به اهداف و آرمان های معین شده قبلی در کنار ارائه چشم اندازی از بایسته های پیشِ روست. برای این مقصود هم متغیرهای داخلی و هم متغیرهای خارجی تأثیرگذار بر شرایط و موقعیت سیاست خارجی ایران بدون اتکای خاص به یک رویکرد معین نظری مورد ارزیابی قرار گرفته است.

مولفان این مجموعه، با تبیین نتایج و دستاورهای سیاست خارجی بیست سال گذشته در تطبیق با اهداف و آرمان های کلان سیاست خارجی ایران، در پی ارائه چشم اندازی از بایسته های ایران در حوزه های مورد بررسی خود بوده اند. به عبارتی دیگر می توان گفت هدف غایی، ارائه یک برآورد تحلیلی و تببینی بر مبنای تجربه های عینی بیست ساله اخیر سیاست خارجی ایران بوده است. ازاین رو، نویسندگان هم به چیستی سیاست خارجی و هم به چرایی طی شدن این مسیر توجه داشته اند.

در فرایند این ارزیابی و بنا به حوزه تخصصی مورد بررسی از سوی نویسندگان مقالات، بازبینی مفهومی و ایده محور سیاست خارجی ایران در بیست سال گذشته، با اتکا به تمرکز مطالعاتی، نقد مفاهیم پرتکرار برای تحلیل این سیاست ها و همچنین نقد ایده های مسلط پیشین مورد توجه قرار گرفته است. از سویی دیگر، در مقالات این مجموعه به جای تمرکز نظری یا توصیف سیاست خارجی ایران بر حسب روش معمول مقالات دانشگاهی، اصل بر تبیین واقعیت سیاست خارجی ایران در قبال یک کشور یا یک مسئله است. از این رو، تلاش شده است به جای مرور رویدادها و تحولات مربوط به روابط ایران با کشورها، چرایی وقوع این تحولات و نسبت آنها با اهداف سیاست خارجی و منافع ملی مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد و در صورت امکان مفهوم بندی و نظریه پردازی شود.

یکی از پیامدهای اتخاذ چنین روشی این بوده که در مقالات تمرکزی بر ارائه راهبرد و راه حل برای حوزه های مختلف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نبوده است. به عبارتی دیگر، از آنجاکه هدف کتاب حاضر تبیین یک برهه تاریخی بیست ساله با موضوع تاثیر موضوع هسته ای بر سیاست خارجی کشورمان بوده است، ارائه راهبرد و توصیه سیاستی برای سیاستگذاران و تصمیم گیران سیاست خارجی در مقالات کتاب مدنظر نویسندگان نبوده است.

انتشارات موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات ابرار معاصر تهران کتاب ارزیابی انتقادی بیست سال سیاست خارجی ایران 1400-1380 تالیف مشترک علی اسمعیلی اردکانی، محمود شوری و اکبر عابد در 564 صفحه را به چاپ رسانده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 29 شهریور 1402 بروزرسانی: 29 شهریور 1402 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1535

به "ارزیابی انتقادی بیست سال سیاست خارجی ایران؛ بزنگاهی برای نقد تاملات خارجی" امتیاز دهید

95 کاربر به "ارزیابی انتقادی بیست سال سیاست خارجی ایران؛ بزنگاهی برای نقد تاملات خارجی" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزیابی انتقادی بیست سال سیاست خارجی ایران؛ بزنگاهی برای نقد تاملات خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید