دلیل روشن شدن چراغ روغن در حالت درجا

به گزارش دوست داشتنی ها، پایین بودن سطح روغن و خراب شدن سنسور روغن دو دلیل روشن شدن چراغ روغن در حالت درجا هستند. همه می دانیم که عمر موتور خودرو به روغن آن بستگی دارد؛ بنابراین استفاده از روغن موتور نامناسب یا عدم تعویض به موقع آن عملکرد موتور خودرو را مختل می نماید.

دلیل روشن شدن چراغ روغن در حالت درجا

در واقع چراغ روغن که در حالت درجا روشن می گردد نشانه خوبی نیست؛ بنابراین باید هر چه زودتر علت روشن شدن چراغ روغن در حالت درجا را پیدا و رفع کنید.

در این مقاله درباره عیب یابی علت روشن شدن چراغ روغن موتور در حالت درجا و نحوه رفع مشکل صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

نکات کلیدی

  • علت اصلی روشن شدن چراغ روغن، پایین بودن سطح روغن موتور در خودروی شما است.
  • اگر چراغ روغن هنگام ترمز روشن گردد به این معنی است که سنسور فشار روغن یا پمپ روغن خراب شده و نشتی روغن در موتور وجود دارد.
  • بالا بودن فشار روغن نشان دهنده آن است که روغن نمی تواند به درستی از میان اجزای موتور عبور کند و به تمام قسمت های موتور بنمی رسد.
  • فشار روغن استاندارد در حالت درجا به خودرو، موتور و ویسکوزیته روغن بستگی دارد.

اهمیت عملکرد روغن موتور در خودرو

پمپ روغن یکی از اجزاء داخلی موتور خودرو است که روغن را در هر گوشه و شکاف موتور توزیع می نماید. در نتیجه روغن موتور تحت فشار قرار می گیرد. زمانی که روغن موتور بین اجزاء داخلی حرکت می نماید این فشار روغن ایجاد می گردد.

اگر کم بودن فشار روغن نادیده گرفته گردد باعث تسریع سایش و آسیب جدی به موتور خودروی شما خواهد شد. به همین علت است که بیشتر رانندگان وقتی فشار روغن پایین را در حالت ایستا یا در حال حرکت تشخیص می دهند نگران می شوند.

با توجه به حساسیت موضوع در ادامه به آنالیز علت روشن شدن چراغ روغن در حالت درجا برای پراید، سمند و پژو و نحوه حل آن خواهیم پرداخت. قبل از آن چراغ روغن در خودروهای مختلف را آنالیز می کنیم.

روشن شدن چراغ روغن به چه معناست؟

چراغ روغن به چراغ فشار روغن یا چراغ سطح روغن اشاره دارد. در خودروهای تازه، سطح و فشار روغن به وسیله چراغ های هشدار جداگانه کنترل می شوند.

در موارد دیگر، یک چراغ برای هر دو وجود دارد. حالا ببینیم هر چراغ چه معنایی دارد.

1. چراغ هشداردهنده سطح روغن

چراغ هشدار سطح روغن به شکل قوطی روغن قدیمی با امواج یا خطوط زیر آن ظاهر می گردد. روشن بودن چراغ هشدار سطح روغن به این معنی است که روغن موتور در حال اتمام است و باید دوباره پر گردد. بعلاوه نشان می دهد وسیله نقلیه شما احتیاج به تعویض روغن دارد.

2. چراغ هشدار فشار روغن

چراغ هشدار فشار روغن چراغ قرمز رنگ با تصویر قوطی روغن قدیمی است. همانطور که از نام آن پیداست چراغ هشدار فشار روغن مسائل فشار روغن موتور را نشان می دهد. به این معنی که یا خیلی کم است یا خیلی زیاد؛ اگرچه مورد دوم اغلب به ندرت اتفاق می افتد.

فشار نرمال روغن موتور در حالت درجا چقدر است؟

برای آنالیز علت روشن شدن چراغ روغن در حالت درجا برای پراید، پژو، سمند و سایر خودروها باید محدوده نرمال فشار روغن موتور را بدانیم.

فشار نرمال روغن موتور برای خودروهای مختلف بسته به مدل یا نوع موتور آنها فرق دارد.

در حالت کلی فشار روغن نباید خیلی کم باشد؛ چون موتور برای کار کردن به روغن احتیاج دارد. فشار خیلی بالای روغن هم خطراتی دارد؛ چون ماشین احتیاجی به پمپاژ روغن بیشتری به موتور ندارد. بنابراین فشار روغن باید حد نرمالی داشته باشد.

در حالت درجا فشارسنج استاندارد روغن باید محدوده بین 20 تا 50 PSI برای خودروها و 30 تا 70 PSI برای کامیون ها را نشان دهد. اگر فشار کمتر یا بالاتر از این محدوده باشد باید در پی عیب یابی مسائل باشیم.

اگر گیج فشار روغن یا سنسور داشبورد خودروی شما در حالت درجا کمتر از 20 PSI باشد نشان دهنده پایین بودن فشار روغن موتور است. این مشکل را باید فوراً آنالیز کنید تا از آسیب بیشتر به موتور خودروی شما جلوگیری گردد.

کاهش فشار روغن در حالت درجا به چه علت است؟

فشار روغن همواره باید در محدوده معین شده باقی بماند؛ بنابراین نباید خیلی پایین یا خیلی بالا گردد. خودروهای قدیمی دارای نشانگر روغن سنج هستند که محدوده فشار روغن را روی داشبورد نشان می دهد. این محدوده فشار معمولا بین 20 تا 50 psi ثبت می گردد.

در این میان خودروهای تازه مانند کوییک و تیبا فاقد فشارسنج روغن هستند. در عوض چراغ هشدار روغن دارند که وقتی فشار روغن بین 20 تا 50 psi کاهش یابد بر اساس نوع خودرو فعال می گردد.

همواره مراقب فشار روغن موتور خودرو خود باشید. اگر خودروی قدیمی شما دارای نشانگر فشار روغن روی داشبورد است چک کنید که نشانگر فشار در منطقه خطر قرار نگرفته باشد. در خصوص خودروهای تازه باید چراغ هشدار داشبورد را آنالیز کنید.

اگر چراغ هشدار روشن شد یا فشار سنج منطقه خطر را نشان داد باید هر چه زودتر علت احتمالی را آنالیز کنید. در درجه اول تا زمانی که مشکل اولیه را شناسایی و رفع نکرده اید از رانندگی خودداری کنید.

علائم کم بودن فشار روغن موتور

پایین بودن فشار روغن موتور که به روشن شدن چراغ روغن در حالت درجا منجر می گردد علائمی دارد که در ادامه به آنالیز آن ها می پردازیم.

1. روشن شدن چراغ هشدار روغن

اگرچه این نشانه چندان دقیقی برای کم بودن فشار روغن نیست، اما معمولاً اولین چیزی است که متوجه آن می شوید. اگر فشار روغن خیلی کم شد چراغ فشار روغن به شما اطلاع می دهد.

2. عملکرد ضعیف موتور

کاهش ناگهانی قدرت یا عملکرد موتور هم می تواند نشان دهنده پایین بودن فشار روغن باشد. در حالی که این کاهش قدرت ممکن است به چند مشکل دیگر مربوط گردد اما یکی از دلایل آن فشار کم روغن موتور است.

3. بوی روغن سوزی

اگر وسیله نقلیه شما نشتی روغن داشته باشد این روغن ممکن است به سطح داغ اجزای موتور برخورد کند و بوی سوختگی بدهد. نشت روغن همواره منجر به کاهش سطح روغن و پایین آمدن فشار روغن و روشن شدن چراغ روغن خواهد شد.

4. صدای موتور

صدای ساییدن یا تیک تیک موتور نشان می دهد که موتور به مقدار کافی روغن کاری نشده است. این صداها نشانه های آشکاری هستند که موتور خودروی شما با فشار روغن کم روبه رو است و احتیاج به آنالیز بیشتر دارد.

آنالیز علت روشن شدن چراغ روغن در حالت درجا

کم بودن فشار روغن در حالت درجا به روشن شدن چراغ روغن منجر خواهد شد. شایع ترین علت این مشکل استفاده از روغن نامناسب برای وسیله نقلیه شما، خرابی پمپ روغن، سطح پایین روغن، روغن بی کیفیت و خرابی فشارسنج های روغن هستند. در ادامه این دلایل را شرح می دهیم.

1. پایین بودن کیفیت روغن

این اتفاق معمولا زمانی رخ می دهد که روغن موتور پراید یا پژوی خود را به موقع عوض نکنید. وقتی روغن موتور کثیف و آلوده گردد کیفیت خود را از دست می دهد. به این ترتیب خاصیت روانکاری و خنک نمایندگی آن کاهش پیدا می نماید.

اگر روغن موتور را به موقع عوض نکنید با افزایش آلودگی و کثیفی، اجزای تشکیل دهنده روغن تغییر می نمایند. به این ترتیب کارآیی خود را از دست می دهد و چراغ روغن موتور روشن می گردد. برترین کار برای رفع این مشکل تعویض روغن موتور با روغن تازه و باکیفیت است.

2. کاهش سطح روغن موتور

اگر سطح روغن موتور پژو و سمند شما از حد مجاز پایین بیاید پمپ روغن ممکن است نتواند روغن را به تمام قسمت های موتور، به ویژه اطراف سیلندر گردش دهد؛ بنابراین حسگرهای مرتبط سیگنالی را به کامپیوتر خودرو ارسال می نمایند.

در نتیجه چراغ هشدار روغن به وسیله ماژول کنترل قدرت روشن می گردد. ممکن است فشارسنج روغن وارد محدوده خطر گردد تا شما را از یک مشکل اساسی مطلع کند.

روشن شدن چراغ روغن در حالت درجا به این معنی است که موتور در حال مصرف روغن است.

3. مسدود شدن فیلتر روغن یا بی کیفیت بودن آن

در ادامه آنالیز علت روشن شدن چراغ روغن در حالت درجا برای پراید پژو، پژو 206 و سمند به فیلتر روغن می رسیم. گرفتگی فیلتر روغن یا بی کیفیت بودن آن مانع رسیدن روغن کافی به قطعات داخلی موتور می گردد.

توصیه می کنیم روغن و فیلتر روغن به وسیله تعمیرکار حرفه ای خودرو طبق برنامه تعویض گردد تا موتور در برترین حالت خود کار کند. فیلتر روغن مسدود شده یکی از دلایل کاهش فشار روغن در هنگام گرم شدن موتور و حالت درجا است.

4. استفاده از روغن با گرید نادرست

استفاده از روغن موتور با گرید نادرست هم می تواند باعث کاهش فشار روغن بعد از تعویض آن گردد. موتورهای برخی از خودروها می توانند با چندین درجه روغن کار نمایند؛ اما برخی موتورها برای عملکرد بهتر به کیفیت روغن خاصی احتیاج دارند.

اگر روغن بیش از حد غلیظ باشد بین اجزای موتور به درستی جریان پیدا نمی نماید. البته این موضوع به موتور خودروی شما بستگی دارد.

برخی موتورها به روغن سبک احتیاج دارند. در حالیکه برای انواع دیگر موتور خودرو برای خنک کردن و روانکاری باید از روغن سنگین استفاده گردد.

5. خراب شدن گیج فشار روغن

فشار کم روغن در RPM پایین می تواند نتیجه عملکرد نادرست فشارسنج روغن باشد. این اتفاق معمولاً در زمان تعویض روغن رخ می دهد. زمانی که سیستم تنظیم مجدد شده و ویسکوزیته روغن تازه ثبت گردد این ایراد ادامه دارد.

اگر این اتفاق بلافاصله بعد از تعویض روغن آغاز شد و مدتی ادامه داشت باید نشانگر فشار روغن را آنالیز کنید.

ممکن است مشکل به برق ماشین مربوط باشد. همه این عوامل را می توان علت روشن شدن چراغ روغن در حالت درجا دانست.

رفع علت روشن شدن چراغ روغن موتور در حالت درجا

برای خاموش شدن چراغ روغن موتور در حالت درجا ابتدا باید خونسردی خودتان را حفظ کنید. سپس می توانید سطح روغن را با یاری گیج آنالیز کنید که سطح آن کم یا زیاد نشده باشد. اگر سطح روغن موتور خودروی شما پایین باشد باید هر چه زودتر آن را تعویض کنید.

اگر سطح روغن کافی است ممکن است مشکل به سیستم روغن ریزی یا سنسور روغن مربوط باشد. در این شرایط توصیه می کنیم آنالیز مشکل را به تعمیرکار حرفه ای بسپارید. تعمیر سنسور روغن کاری کاملا تخصصی است و باید به وسیله تعمیرکار با تجربه انجام گردد.

تعویض به موقع روغن و سرویس دوره ای خودرو برترین راهکار ها برای جلوگیری و رفع علت روشن شدن چراغ روغن در حالت درجا هستند. همواره قبل از تعویض روغن موتور با افراد با تجربه مشورت کنید چون باید از روغن مناسب خودروی خودتان بهره ببرید.

جمع بندی

روغن موتور مایه حیات موتور خودروی شما است. تمام قسمت های متحرک موتور به وسیله روغن روانکاری و محافظت می شوند. موتور خودروی شما بدون روغن به علت اصطکاک یا انفجار احتمالی نمی تواند به درستی حرکت کند.

اما فقط وجود روغن در موتور کافی نیست، بلکه روغن باید تحت فشار باشد. فشار روغن زمانی ایجاد می گردد که روغن موتور به وسیله پمپ روغن از سوراخ های موتور سریع تر از آنچه باید جریان پیدا کند. این نیرو یا فشار روغن را به تمام گوشه ها و اجزای موتور پخش می نماید.

استفاده از روغن نامناسب، کم بودن سطح روغن، گرفتگی فیلتر روغن و استفاده از روغن بی کیفیت همگی می توانند علت روشن شدن چراغ روغن در حالت درجا باشند. برای عیب یابی این مسائل بهتر است به تعمیرکار مجاز و حرفه ای مراجعه کنید.

سوالات متداول

آیا می توان با چراغ روغن روشن رانندگی کرد؟

نه. هیچ وقت نباید با چراغ روغن روشن رانندگی کنید. اگر روشن شد بهتر است فوراً با مکانیک تماس بگیرید.

چرا عملکرد روغن موتور مهم است؟

روغن موتور با روانکاری تمام اجزای متحرک موتور به کارکرد روان آن یاری می نماید. روغن موتور به خنک شدن موتور یاری می نماید، آلاینده ها را از بین می برد، اصطکاک را کاهش می دهد و مانع از گرمای بیش از حد موتور می گردد.

چرا با وجود سطح مناسب روغن، چراغ روغن روشن است؟

اگر سطح و شرایط روغن موتور خودروی شما خوب باشد موتور به طور نرمال کار می نماید، اما اگر چراغ روغن روشن است احتمالا سنسور فشار روغن خراب شده و باید تعویض گردد.

منبع: آچاره
انتشار: 8 دی 1402 بروزرسانی: 8 دی 1402 گردآورنده: bestlike.ir شناسه مطلب: 1546

به "دلیل روشن شدن چراغ روغن در حالت درجا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل روشن شدن چراغ روغن در حالت درجا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید